top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תYuval Ben Nun יובל בן נון

ניהול תזרים ומימון לעסק קטן ובינוני (אבל לא רק להם)

ניהול עסק קטן כולל אתגרים מרובים, וביניהם נמצא נושא ניהול יעיל של תזרים המזומנים ומימון הפעילות לאורך זמן. בעולם העסקים, שורות הרווח וההוצאות של עסק קטן הבנתן וניהולן הינן תנאי לקיומו וצמיחתו של העסק. בהמשך נציג כיוונים וגישות חשובים לניהול תזרים ומימון המותאמים במיוחד לעסקים קטנים:


1. תכנון תזרים תקציבי, הכנסות והוצאות:

תכנון הוא צעד ראשון וחשוב ביותר לניהול תזרים ותקציב. יש לאפיין ולזהות את כל המקורות האפשריים להכנסה תזרימית, כמו מכירות, השקעות, או מימון חיצוני, ולהקצות זמן להבנת התזרים הנכנס. לצד זאת יש לנהל את הוצאות העסק, לתכנן השקעות נדרשות ולחקור דרכים להקטין הוצאות ולהתאים את התזרים ככל שניתן להכנסות.

2. שיפור סביבת גביה:

ניהול תזרים בצורה יעילה דורש שיפור בתהליכי הגביה. יש לוודא מחד שהתשלומים מהלקוחות יגבו וישולמו כמתוכנן ולצד זאת לפי הצורך להקל על הלקוחות לשלם בצורה נוחה, לדוגמא דרך פריסת תשלומים או אמצעי תשלום נוספים.

3. ניהול מלאי:

שמירה על מלאי בהיקף נכון יכול להיות מאבק על תזרים המזומנים של העסק. ניתן לשפר את ניהול המלאי דרך טכניקות כמו ניתוח רמות מלאי אופטימליות, תכנון וביצוע רכש מלאי קדימה ולא בצורה ספורדית ובלחץ זמן. תכנון הרכש מסייע בין השאר לשמור על רמת מחירים מתאימה לתוכנית העבודה השנתית ולשמירה על מרווחי ריווחיות.

4. שיפור אופן ניהול כספים:

כל עסק קטן צריך למעשה להיות מומחה בניהול כספים. זה כולל ניהול מלאי, גביה יעילה, הבנה של תזרים המזומנים, וגם השקעה שוטפת בניהול הנהלת החשבונות וחשבונות הבנק. שליטה בניהול הכספים והתזרים הינה חובה.

5. מימון חיצוני:

במקרים בהם התזרים השוטף אינו מספיק, יש לבחון גם אפשרויות מימון חיצוניות. זה יכול לכלול הלוואות, שיפור תנאי התשלום לספקים, או גיוס השקעה נוספת ממשקיעים חיצוניים.

6. תכנון אסטרטגי להתרחבות:

תכנון אסטרטגי טוב יכול לכלול תוכנית לגידול העסק, כמו פיתוח מוצרים חדשים או כניסה לשווקים חדשים. תכנון זה יכול לגרום לצמיחה ולהגברת ההכנסות המדויקות.


עסקים רבים שאני מלווה חווים קשיים תזרימים, לעיתים המצוקה הינה אובייקטיבית אולם במקרים רבים המצוקה נובעת מניהול או למעשה חוסר ניהול של תזרים המזומנים.

לדוגמא שני עסקים קטנים יחסית עם מחזור דומה של כ – 3 מיליון ש״ח בשנה, באחד בעל העסק מושך משכורת קבועה ומתנהל בחיים האישים והעיסקים בצורה יציבה יחסית. בשני, בעל העסק מופתע כל פעם מחדש מהתזרים ומוצא את עצמו בחודשים מסוימים ללא אפשרות למשוך שכר ובחודשים אחרים מושך ביתר כאשר אינו מבין שחלק מכסף זה משויך לתזרים יוצא עתידי. שני סוגי המנהלים המתוארים לעיל מתנהלים באופן שונה לחלוטין ולכן קיבלו התייחסות שונה בתהליך הליווי. האחד אינו מכיר את המספרים מאחורי העסק ולדבריו עסוק ״בלעבוד״ והאחר מנהל את העסק בצורה מדויקת, מתכנן את רכש המלאי קדימה ויודע לחזות גרעון תזרימי ולהתמודד עימו.

לראשון, ביצענו ניתוח של הפעילות שנתיים אחורה, בנינו יחד תהליכי עבודה להתייעלות ולשליטה בנתוני העסק וזאת על מנת לבנות תוכנית עבודה שנתית תוך ראיה מפוקחת של התזרים ויכולת של בעל העסק לחזות את התזרים הפנוי להתרחבות ולצריכה אישית. לשני, בחנו יחד את הנתונים ובנינו תוכנית עבודה להתרחבות וצמיחה שמבוססת על התזרים הפנוי, תכנון רכש ומלאי מדוקדק, התאמה לעונתיות שקיימת בתחום ושילוב של מחלקת השיווק ביצירת תוכנית שיווק ומכירות שתומכת בהתרחבות וברכש המלאי.



ניהול תזרים ומימון לעסק קטן ובינוני הוא תהליך מרכזי להצלחת העסק. תכנון שנתי, שיפור הגביה, ניהול מלאי והתרחבות אסטרטגית הם רק חלק מהגישות שיאפשרו הצלחה. על ידי הבנת הפרמטרים הכלכליים של העסק ושליטה בפרטיים, ניתן לשפר את ניהול הכספים, להבין ולמנוע את גרעון תזרימי ולמצוא דרכים יעילות יותר לנהל ולממן את העסק בצורה מצליחה.

106 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page