top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תYuval Ben Nun יובל בן נון

ניהול עסקים בתקופות משבר

המצב הנוכחי בארץ בפרט ובעולם הינו של משבר כלכלי שמבעבע. מחד נראה ששום דבר לא השתנה ומאידך יש אינפלציה, אי ודאות בשווקים ועליה משמעותית ביוקר המחיה. בישראל בפרט בימים אלו של המאבק על ציביון המדינה, הפגנות מתמשכות כנגד הרפורמה המשפטית והתנהלות הממשלה, מביאים לאי ודאות גדולה בשווקים. זאת לצד עליות מחירים משמעותיות בכל תחומי החיים.

תקופות משבר כלכלי הן חלק בלתי נפרד מהמציאות העסקית המקומית והעולמית. משברים כלכליים יכולים להתרחש מגורמים שונים, כמו שינויים בשוק הגלובלי, אי יציבות פוליטית, או אפילו אירועים טבעיים. תפקידם של יועצים עסקיים בין השאר הוא להבין את האתגרים המיוחדים שבהם הם מתמודדים בתקופות כאלו ולמצוא דרכים יעילות להתמודד עם המצב. התנהגות נכונה בתקופות משבר היא מרכיב מרכזי להצלחת העסקים.


הנה כמה עקרונות יסודיים שיכולים לעזור למנהלי עסקים בשלבים אלו:

1. ניהול מזומנים: בעת משבר כלכלי, ניהול הזרמים הכספיים הופך לקריטי. יש לבצע ניתוח עמוק של התקופה הקרובה ולזהות אילו פעולות ניתן להפעיל כדי לשמור על תזרים העסק ולאפשר לו לפעול ולהתפתח גם בסביבה המשתנה. 2. שיפור יעילות ותפוקה: בתקופות משבר, שיפור ביעילות ובתפוקה יכולים להיות מהלכים אסטרטגיים. ניתן לשקול שדרוג תהליכים, יצירת תהליכים חדשים וחידושים טכנולוגיים או שיפורים בארגון הפנימי של העסק. 3. שמירה על צוות העובדים: הלחץ והאיומים הכלכליים עשויים ליצור אי-וודאות בקרב העובדים. חשוב לתמוך בצוות, לשמור על השקט הנפשי שלו ולתת הכוונה ברורה תוך שיח על האתגרים והתוכניות לעתיד. 4. התחדשות ובחינת שווקים נוספים : בזמן משבר, הזדמנויות חדשות יכולות להתגלות. במקום להישאר במנהגים הישנים, כדאי לבחון אפשרויות חדשות, חידושים וכניסה לשווקים חדשים. 5. התמודדות עם התחייבויות וחובות: אם יש חובות והתחייבויות כלכליות, יש להתמודד עם הספקים ונציגי האשראי ולנסות להגיע להסכמים ופתרונות תשלום שיעזרו להקל על העומס. ויסייעו בניהול התזרים. 6. חוסן נפשי וכלכלי : חוסן של בעלי העסק וחוסן כלכלי של העסק יהיו קריטים. בניית מודלים עסקיים המתבססים על היכולת להתאים ולהתמודד עם מצבים שונים יכולה לסייע לעסק להצליח במשבר. חוסן נפשי וארגוני מהווים בסיס להתמודדות וצמיחה גם בעתות משבר. 7. חדשנות ויצירתיות: במשברים, היכולת לחשוב מחדש ולמצוא פתרונות חדשים תהיה מרכיב חשוב. אינטגרציה של יצירתיות וחדשנות בתהליכי העסק יכולה ליצור דרכים חדשות להתמודדות עם המשבר.


מקרה שטיפלתי בו לאחרונה לדוגמא: עסק בתחום הביגוד שאותו אני מלווה מזה כשנה, נמצא בקשיים תזרימים מתמשכים והתמודדות עם התחרות הגוברת, עליה במחירי הסחורות והזמינות שלהם אל מול גופי אשראי שמקשיחים עמדות. העסק פעול מזה כשלוש שנים, מנוהל בצורה מחושבת על ידי הבעלים, הצוות מורכב מעובדים שהם בני משפחה, דבר המביא לאחריות נוספת של הבעלים אל מול העובדים מחד ומאידך לנאמנות גבוהה של הצוות גם בתקופות קשות. על מנת לסייע לנהל את התזרים במיוחד בהתייחס לתקופה נקטנו ב – 3 אמצעים עיקריים מעבר לפעילויות נוספות.


1. התעמקות בניהול המלאי והרכש:

עבודה עם ספקים בתנאי תשלום נוחים ומותאמים לתזרים, ספק שלא יתאים ימצא לו מחליף

ביצוע רכש מלאי בצורה מתוכננת תוך שמירה על רמת מלאי מתאימה, הקטנת מלאי לא רלוונטי, ביצוע רכש לפי תוכנית ולא על פי גחמות (לדוגמא ספק שמציע הנחה תמורת רכש מהיר ובהיקף יותר ממה שצריך) גם אגב ויתור על רווחיות גבוהה יותר.


2. שיווק:

חידוד קהלי היעד אליהם פונים

הגדלת תקציבי שיווק ומכירה דווקא בתקופה בהם אחרים מצמצמים את השיווק

דגש על קידום מותגים מוכרים שיסייע בהגדלת התנועה לחנות והעלאת אפקטיביות הפרסום


3. יצירת תזרים מהיר:

בחירת סגמנטים מסוימים ויצירת ״לוס לידר״ שיניע כניסת לקוחות לחנות ומכירה מהירה של סחורה ברווחיות נמוכה

לסיכום, ניהול עסקים בתקופות משבר הוא אתגר מרכזי הדורש חוסן, התמדה, חשיבה יצירתית וגיבוי מצוות העובדים. על היועץ העסקי להבין את המציאות המשתנה וליישם אסטרטגיות המתאימות לסיוע בשמירה על העסק ועל הצמיחה שלו בעתיד.


54 צפיות0 תגובות
bottom of page