top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תYuval Ben Nun יובל בן נון

למכור באמזון במהלך משבר הקורונה העולמי – ניתוח שוק

עברנו למעלה ממחצית שנת 2020, המגפה העולמית של הקורונה האטה במקומות מסוימים, מתפשטת במקומות אחרים לעיתים גם כגל שני (כדוגמת ישראל בימים אלו). בתוך דברים אלו, ניתן לראות כי הדרך עדיין ארוכה לחזרה לשגרה.

עבור עסקים, המצב הנוכחי מציב אתגרים ושינויים בפעילות שימשכו לאורך שנים. ענקית המסחר אמזון יחד עם שוק המסחר האלקטרוני כולו מובילה שינוי שמונע מהמשבר הנוכחי.

השפעת מגפת הקורונה על סוחרי אמזון

כפועל יוצא של ההשפעה העצומה על השוק והתנהגותו, אמזון ביצעה שינויים רבים בפעילותה. בעיקר, בנושא שירות האחסון והשילוח על ידי אמזון (FBA). בפברואר, במהלך שבוע בודד חוותה אמזון נפילה של 10% במכירות, דבר זה הביא לתגובה מיידית עם הודעה מפתיעה שמעתה אמזון תיתן עדיפות למוצרי צריכה חיוניים בלבד במחסניה ובשירות ה – FBA.

מגפת הקורונה הכתה באופן מהיר וחד במוכרי אמזון כאשר החברה הודיעה כי מעתה שירות ה – FBA לא יהיה זמין לאחסון ושילוח פריטים שאינם חיוניים.

התפתחות זו הותירה סוחרי אמזון רבים בסיטואציה בה נאלצו למצוא פתרונות חלופיים למשלוח הפריטים אותם הם מוכרים. כמעט חודש לאחר ההודעה הדרמטית, אמזון ביצעה הקלות שונות בהחלטה המדוברת והפעילות חזרה לאיטה למצב הקודם.

אבל נתוני המכירות מספרים סיפור שונה. הבה נעמיק מעט על מנת להבין זאת.

הוירוס הבלתי נראה התפשט ברחבי העולם במהירות. ברוב המקרים התפשטות זו הביאה להשבתה כמעט מוחלטת של המשק. כל הפעילות הכלכלית, למעט חנויות של מוצרים חיוניים כדוגמת חנויות מזון ותרופות, בתי מרקחת, מכולות, ועוד קיבלו הוראה או לחילופין החלטה לסגור את העסקים והחנויות, כאשר באופן מיידי פעילות המסחר שאינה מבוצעת אונליין ירדה בשיעורים עצומים.

ההתאמה המיידית שבוצעה על ידי ציבור הצרכנים, השפיעה על שרשרת האספקה ונתנה דחיפה מיידית למכירות אונליין.

למעשה אמזון עצמה, חוותה זינוק משמעותי במכירות ובעליה בביקוש למוצרים חיוניים כדוגמת מזון, מכולת, ציוד רפואי, בריאות, טיפוח אישי, מוצרים לחיות מחמד ועוד שהציגו צמיחה מיידית, מהירה וגדולה.

אמזון בראיה של התהליך וההשפעות של המגיפה - ניתוח

ראינו כי המגיפה שהתפשטה במהירות בעולם, יצרה הרגלים חדשים. עליה מיידית בביקוש למוצרים חיוניים דוגמת מזון, תרופות, מחטאים, מגבוני טישו ומוצרים אחרים הקשורים לעולם מוצרי החיטוי והבריאות.

בזמן הנכפה על הציבור סגר, העולם למעשה עצר וגם לאחר ביטול הסגרים או מתן הקלות, הציבור עדיין נמנע מלבקר בחנויות פיזיות ומעדיף להישאר בביתו. דבר זה, גרם בפועל לדחיפה של פעילות האונליין בעולם ולצמיחה מהירה שלה.

אמזון מדווחת על צמיחה משמעותית במכירות בעולם. מה שיותר מפתיע הוא שמכירות מוצרי המזון והמכולת מציגים צמיחה בהשוואה לשנים הקודמות בהן הוצגה האטה. אבחנה מעניינת נוספת הינה, שלאו דווקא הדור הצעיר אלא גם אנשים מבוגרים יחסית מעל גיל 65 הציגו פעילות מרשימה ברכישות אונליין ובהיכרות עם הפלטפורמות השונות לביצוע הרכישות.

כעת, אנחנו רק יכולים לצפות כי המגמות שחזינו בהן עד כה יישארו עימנו ויתכן כי אף יתחזקו עם הזמן. אנו צופים כי ציבור הצרכנים ימשיך:

1. לבצע רכישות באמצעות אמזון במקום לבקר בחנויות מקומיות למוצרי צריכה בסיסים

2. תתבצע אגירה של מצרים חיונים בתחומים של מניעת הדבקות והעברה של הנגיף

3. ישקיעו ברכישת מוצרים לבית, משחקים, שיפורים לבית ועוד

כמו כן, ניתן להניח כי הרגלי הצריכה יושפעו באופן ישיר מהתפתחות המצב במדינות השונות מסביב לעולם. אנו מצפים לשינויים נוספים חלקם אולי מרחיקי לכת כפועל יוצא של שינויים בביקושים בהתבסס על התפתחות המשבר. לאור האמור לעיל, חשוב להיות קשובים למידע ולנתוני השוק על מנת להיות מסוגלים ללמוד, להתפתח ולהגיב.

מסקנות: תחזית להתפתחות השוק בעקבות המשבר

נראה כי הביקוש לרכישות אונליין יעלה עם התפתחות המשבר. זאת, בעיקר למוצרי צריכה חיוניים. לעומת זאת, אין אפשרות לחזות כיצד השינויים הכלכליים בעולם ישפיעו על השוק כולו.

למרות שאין באפשרותנו לחזות כיצד יתעצב שוק האונליין, דבר אחד ברור: בהיותה חנות הריטייל הגדולה בעולם המערבי, אמזון תדע להגיב במהירות להתפתחויות השונות בשוק ובמשבר.

נכון, המגפה הביאה עימה שינויים כמעט בכל אספקט של החיים ולמעשה פגעה בצורה ישירה בטווח הקצר במוכרי אמזון וספקים. אבל, אפשר להניח כי שינויים אלו יתמכו בצמיחה בטווח הארוך. זאת, בתקווה כי השינויים בשוק האונליין יעודדו התאוששות מהירה מהנזק הכלכלי העצום שמותירה אחריה המגיפה.

ניתן לסכם כי, כל הסימנים מראים כי קיימת חשיבות עצומה לכלכלה העולמית להתפתחות שוק האונליין היום כזרז לחזרה לשגרה. דבר זה מקבל חשיבות יתרה בעיקר בנושאים של רכישת מוצרים ושירותים חיוניים כדוגמת העשרת תרבות הפנאי, ביגוד והנעלה, מוצרי מזון ועוד.

לבעלי העסקים השינויים המהירים בתחום באונליין מעבירים מסר ברור, עכשיו זה הזמן למי שעדיין לא עשה זאת, להקים פעילות אונליין ולהשתלב בעולם המסחר האלקטרוני כחלק אינטגרלי בפעילות העסקית היומיומית.


לסיכום:

בהתבסס על הניתוח של שוק האונליין ומצבו הנוכחי ניתן להניח כי – ללא קשר למצב השוק או הביקוש למוצרים בעלי עדיפות כזו אחרת, נתח שוק של מוצרים נוטה להישמר ורק ערוצי השיווק משתנים.

זה רק הגיוני שסוחר באמזון ובעלי עסקים בכלל יבצעו התאמה, פיתוח ויישום של אסטרטגיה לשימור נתח השוק שלהם או אף להגדילו על חשבון אלו שלא יבצעו התאמות אלו.

שימוש בכלי פרסום אמינים כדוגמת www.ppcwinner.com ישפר את התוצאות העסקיות בצורה משמעותית ויתכן ויסייע בתהליך השינוי המבוקש.

חברת PPCWinner מציעה כלי פרסום אוטומטים לניהול הפרסום באמזון יחד עם צוות מומחים שעומד לשירותכם.

מוזמנים לתאם פגישה לשיחה ללא התחייבות




24 צפיות0 תגובות
bottom of page